سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
محاسبه میلگرد معادل؛ همه چیز درباره میلگرد معتدل

می توان گفت میلگرد ها یکی از پر استفاده ترین محصولات آهنی در ساخت و ساز به منظور استحکام بخشیدن به بتن هستند. بتن به دلیل این که مقاومت کششی پایینی دارد برای جبران این مشکل نیاز به چیزی دارد که به آن استحکام بخشد و این نقص را به کمک میلگرد برطرف می کند. لازم به ذکر است که میلگرد تنها وسیله استحکام بخشی به بتن نیست و مصالح دیگری نظیر ناودانی یا قوطی ها نیز به این امر کمک می کنند.
میلگرد ها نوعی پروفیل توپر هستند که سطح مقطع دایره ای شکل دارند. آنها در انواع مختلفی تولید می شوند که برای استفاده در اسکلت ساختمان‌ های مختلف، به ویژه ساختمان ‌های بتنی بسیار واجب هستند. میلگرد ها بر اساس استاندارهای مختلفی تولید می‌شوند که در هر کشور بنا بر نیاز و استفاده آن متفاوت است. هر مدل میلگردی با توجه استانداردها، خواص مکانیکی متفاوت و مختلفی دارد. در کشور ما معمولا میلگرد هایی که تولید می شوند با استانداردهای روس تطبیق دارند و طبق آن ساخته می ‌شوند.
مقطع معتدل همان گونه که از اسم آن مشخص است یعنی برابر کردن یک مقطع استاندارد از طراحی با مدلی که قابل اجرا نیست البته ممکن است این مقطع اجرایی باشد ولی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

قطر معادل گروه میلگرد

قطر معادل گروه میلگرد

اگر در کارگاه ساخت میلگرد مشغول به فعالیت باشید قطعاً پیش آمده که یکی از سایزهای میلگرد مورد نیازتان تمام شده و زمان کافی برای تولید مجدد از این مدل را نداشته باشید. اینجاست که معادل سازی معنا پیدا می کند و لازم است آن را اجرا کنید. مقطع معتدل یا معادل به چه صورت به دست می آید؟ دانستن این موضوع برای افرادی که با این مصالح کار می کنند بسیار مهم و ضروری است. پیش از هر کاری باید بدانید که هر مساحتی از میلگرد در مقطع که در نقشه های اجرایی سازه آمده است باید حتماً رعایت شود و قابل تغییر نیست.
مورد دوم در رابطه با تنش جاری شدن میلگرد است. ابتدا لازم است بگوییم تنش جاری شدن میلگرد یعنی: همیشه یا اغلب اوقات میلگرد در برابر نیروی کششی وارد شده به آن، دچار تغییر شکل می ‌شود. این تغییر شکل زمانی که میلگرد در سقف یا دیوارهای بتنی استفاده می‌شود، امکان خطر و خرابی زیادی دارد. به همین دلیل در حین تغییر مقطع و گرفتن مقاطع معادل باید به تنش جاری شدن میلگرد بسیار اهمیت دهید.
مورد سوم در مقطع معادل مربوط به حداقل و حداكثر فاصله ها و تعداد ميلگرد در يك مقطع است که طبق مبحث نهم مقررات ملي باید رعايت شود. طبیعی است که با تغییر سایز میلگرد ها تعداد آنها نیز زیادتر خواهد شد.
بحث معادل سازی موضوعی منطقی است اما یقیناً نمی توانید بدون دانستن نظر مهندس ناظر در این مورد اظهار نظر قطعی کنید. البته در هنگام زدن میلگرد ها باید به نحوه آرایش میلگرد ها و چگونگی نصب سنجاقی ها، بستن خاموت و تنگها، محل قرارگیری آرماتورهای معادل و بعد ستون و کاور آن باید دقت بسیاری نمود.
فرمول زیر به جهت معادل سازی آرماتورها است:
( π× d^2)/4 ×100/s) =( π× d^2)/4 ×(100 )/s
در این فرمول D قطر آرماتور و s فاصله میلگرد ها است.
در یک طرف تساوی اطلاعات میلگرد موجود و فاصله موجود آن که در نقشه می باشد قرار داده میشود و در طرف دیگر نمره میلگرد و مجهول بودن فاصله با حل این تساوی به راحتی مجهول را پیدا خواهید کرد.

آیین نامه مقطع معادل میلگرد

آیین نامه مقطع معادل میلگرد

در هنگام معادل سازی حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:
1- فاصله بین میلگردها باید بعد از تغییر در محدوده حداقل و حداکثر مجاز مبحث نهم مقررات ملی باید باشد.
2- پوشش بتن روی میلگردها را بر اساس مبحث نهم مقررات ملی باید چک کنید.
3- در ستون ها، تغییر تعداد میلگرد های طولی ممکن است، روی تعداد شاخه های میلگرد های عرضی و فاصله های آنها در راستای طولی ستون و همچنین قطر میلگرد عرضی ایجاد تغییر کند که باید آن را دوباره کنترل کنید.
4- طول مهاری میلگردها را برای قطر جدید مجددا باید محاسبه نمایید.
5- در مورد تیرها دقت کنید که مساحت کلی آرماتورها نسبت به آنچه در نقشه آمده است تغییر قابل ملاحظه ای نکند.
افزایش مساحت میلگردها ، باعث افزایش لنگر مقاوم اسمی تیر می شود و این افزایش اسمی باعث افزایش برش متناظر با این لنگرها می شود.

جمع بندی

مقطع معتدل همان گونه که از اسم آن مشخص است یعنی برابر کردن یک مقطع استاندارد از طراحی با مدلی که قابل اجرا نیست البته ممکن است این مقطع اجرایی باشد ولی صرفه اقتصادی نداشته باشد.
اگر قصد دارید میلگرد های با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید میتوانید از طریق سایت آهن 724 اقدام به خرید نمایید.

 

نوشتن دیدگاه