سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
میلگرد a2 و a3 چه تفاوتی دارند؟


میلگردها تنوع بالایی زیادی دارند و در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی کاربرد دارند. میلگردها هم نوع ساده دارند و هم نوع آجدار. میلگردهای آجدار در چهار گرید تولید می‌شوند و به طور متداول در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند. میلگردهای A2 و A3 از میلگردهای پرکاربرد آجدار هستند که شاید از نظر شکل ظاهری شبیه به هم برسند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند. به همین دلیل ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد تفاوت میلگرد a2 و a3 صحبت کنیم. اگر می‌خواهید در این باره چیزی بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

ویژگی های میلگرد a2

ویژگی های میلگرد a2

قبل از توضیح در مورد تفاوت میلگرد A2 و A3 بهتر از یک شناخت کلی از هرکدام از این میلگردها داشته باشیم و به ویژگی‌های آن بپردازیم. به طور کلی، هرکدام از میلگردها با توجه به ویژگی و کاربردهایی که دارند، می‌توانند پاسخگوی نیازهای مختلفی باشند.

یک نمونه بازر در این زمینه این است که میلگرد A3 نوعی از میلگردهای آجدار است که نمی‌تواند جوابگوی فرآیند جوشکاری باشد. این در حالی است که اگر بخواهید از عملیات جوشکاری استفاده کنید، بهترین کار این است که از میلگرد A2 استفاده کنید؛ چرا که برای این منظور مناسب هستند و علاوه بر این، استحکام بالایی هم دارند.
میلگرد A2 ، نوعی میلگرد آجدار است که آج ساده به صورت مارپیچ دارد. آج‌ روی سطح این میلگرد از اول تا آخر میلگرد دیده می‌شوند و به عنوان میلگرد نیمه سخت شناخته می‌شود. از ویژگی‌های این میلگرد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مقاومت بالایی دارند و در ساختمان سازی استفاده می‌شوند. عمده کاربرد این نوع میلگرد، به عنوان خاموت می‌باشد و دارای تنش جاری 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر است.
تنش گسیختگی این نوع میلگرد را می‌توان 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر دانست. این نوع میلگرد، میلگرد آج 340 نامیده می‌شود و در خیلی از موارد با این نام شناخته شده است. فرآیند جوشکاری را می‌توان روی این نوع میلگرد انجام داد.

ویژگی های میلگرد a3

میلگردهای A3 میلگردهایی هستند که آج‌های پیچیده دارند. از نظر سختی، به عنوان «میلگرد سخت» شناخته می‌شوند. مهمترین ویژگی این نوع میلگرد، مقاومت بالای آن است. تنش پلاستیکی این میلگرد 14 درصد است.
این را بدانید که تمامی فرآیندهای جوشکاری را نمی‌توانید به هیچ عنوان روی این نوع میلگرد انجام دهید. از مهمترین کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در بخش‌های مهم و اصلی یک سازه مانند ستون است. البته در آرماتورهای طولی تیرها هم می‌توان از این نوع میلگرد استفاده کرد.
در تصویر زیر می‌توانید از نظر شکل ظاهری، تفاوت این دو نوع میلگرد را مشاهده کنید.

تفاوت کاربردی میلگرد A2 و A3

تفاوت کاربردی میلگرد A2 و A3

قبل از اینکه به تفاوت کاربردی هرکدام از این میلگردها بپردازیم، نکته مهم این است که میلگرد A2 انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، در حالی که گرید 3 این محصول، شکننده و ضعیف‌تر است. از نظر آج هم با هم تفاوت‌هایی دارند. آج های گرید 2، منفرد و موازی هستند، در حالی که آج میلگرد با گرید 3 به صورت هفت و هشت و ضربدری است.
از نظر کاربرد این را بگوییم که به طور کلی میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارند. اگر قرار باشد که در یک قسمت از سازه شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مد نظر باشد، بهتر است از میلگرد A2 استفاده کنید. این نوع میلگرد در ستون و همچنین تیر اصلی سازه هم کاربرد دارد.
در فونداسیون یا همان پی ساختمان از هر دو نوع میلگرد می‌توان استفاده کرد. از میلگرد A3 ، نباید در دیوار برشی، دال و تیرچه، تیر، ستون ... استفاده کرد. چرا که شکننده و ضعیف‌تر از گرید 2 است.
سخن پایانی
در این مطلب در مورد تفاوت میلگرد a2 و a3 صحبت شد. شاید برای برخی از افراد تفاوت این دو نوع میلگرد کار دشواری باشد و از نظر چشمی در نگاه اول نتوانند هرکدام از این میلگردها را تشخیص دهند. این دو نوع میلگرد هم از نظر شکل ظاهری و هم از جنبه کاربرد، تفاوت‌های اساسی با هم دارند و معمولا هرکدام در قسمت خاصی از سازه استفاده می‌شوند. قیمت هرکدام از این میلگردها با توجه به خواص مکانیکی و مواد به کار رفته در آن متفاوت است؛ شما باید ببینید که نوع پروژه‌تان چیست و بعد برای خرید میلگرد مناسب تصمیم بگیرید. کار شناسان آهن 724 شما را بصورت کامل در این امور راهنمایی خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه