سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
افزایش قیمت میلگرد؛ چرا میلگرد مدام گران می شود؟

میلگرد محصولی پرکاربرد از صنعت استراتژیک فولاد است که بخش اعظمی از دیگر صنایع و تولیدات کشور به آن وابسته هستند. قیمت این کالا در بازار دارای نوسانات مستمر و لحظه ای است و به همین علت متقاضیان خرید این محصول و افرادی که در حوزه های مرتبط به آن مشغول فعالیت هستند؛ به طور مداوم بهای انواع میلگرد را در بازار رصد می کنند. با توجه به اینکه میلگرد مورد نیاز کشور در داخل ایران ساخته و تولید می شود، این سوال به ذهن متبادر می گردد که چرا میلگرد مدام گران می شود و دلیل افزایش قیمت این محصول چه چیزی می تواند باشد؟ 

عواملی که می توانند افزایش قیمت میلگرد را در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت رقم بزنند؛ در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

علت کلی افزایش قیمت میلگرد چیست

تعیین قیمت میلگرد تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و نمی توان بهای این محصول را به طور مستقل مشخص نمود. از شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه گرفته تا میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار، همه فاکتورهایی هستند که در تعیین قیمت میلگرد ایفای نقش می کنند. این محصول حتی از قیمت های بازارهای جهانی نیز متأثر می شود و نمی توان نوسانات بهای جهانی میلگرد را در میزان قیمت های داخلی بی اثر دانست. رونق و رکود بازار بورس، نوسانات بهای طلا و نرخ روز دلار و ارز؛ همگی عواملی هستند که بر قیمت میلگرد و آهن آلات تاثیر گذار هستند. 

چه اتفاقاتی باعث افزایش قیمت میلگرد می شود

چه اتفاقاتی باعث افزایش قیمت میلگرد می شود

تغییر قیمت میلگرد و رشد آن وابسته به حوادث جاری در کشور است. به عنوان مثال چنانچه در میزان عرضه و یا تقاضای بازار تغییراتی صورت گیرد که منجر به عدم تعادل و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه گردد؛ قیمت میلگرد به دلیل کمبود حاصل دستخوش افزایش خواهد شد. به علاوه تغییرات قیمتی ایجاد شده در مواد اولیه مورد نیاز تولید میلگرد نیز می تواند قیمت این محصول را متأثر سازد. همچنین کمبود در مواد اولیه ای نظیر آهن قراضه و دیگر متریال مورد نیاز نیز سبب کاهش تولید و ایجاد تلاطم در بازار خرید و فروش میلگرد خواهد شد. 

افزایش هزینه های تولید نظیر بالا رفتن میزان دستمزد کارگران، هزینه های تأمین انرژی و موارد دیگری از این دست، عوامل دیگری هستند که منجر به افزایش قیمت میلگرد در بازار خواهند شد. هزینه حمل و جابه جایی میلگرد از محل کارخانه تا پروژه نیز فاکتوری است که در صورت افزایشی شدن، قیمت میلگرد را صعودی خواهد کرد.

حوادث سیاسی نیز می تواند قیمت میلگرد را در تابلوهای اعلام قیمت جابه جا کرده و تحت تأثیر قرار دهد. چنانچه بار روانی حاکم بر جامعه به لحاظ وقوع حوادث سیاسی منفی باشد، غالباً افزایش قیمت به وقوع خواهد پیوست. به همین ترتیب انتظارات مثبت می تواند منجر به کنترل قیمت ها شده و از افزایش غیر منطقی آن جلوگیری کند.

علت افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر

علت افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر

همان طور که گفته شد، قیمت میلگرد با توجه به دیگر بازارهای موازی و شرایط جامعه مشخص می شود و چنانچه وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه دارای ثبات نسبی باشد، میزان تغییرات قیمتی میلگرد نیز حداقل خواهد بود. 

در روزهای اخیر با توجه به انتشارنتایج مذاکرات برجامی و اصلاحات اقتصادی صورت گرفته توسط دولت، نرخ ارز دچار نوسان شده است و بازار گردانان انتظار رشد بیشتر قیمت دلار را دارند. از این رو نرخ میلگرد نیز افزایشی شده و بازار منتظر مشخص شدن وضعیت است. همچنین در همین بازه زمانی بازار طلا با بالا رفتن قیمت ها مواجه شده است. لذا با توجه به اینکه افزایش قیمت طلا سبب رشد قیمت آهن آلات می شود، بهای میلگرد نیز روند صعودی را تجربه نموده است.

جنگ روسیه و اوکراین را می توان به عنوان عامل زمینه ساز دیگری برای رشد قیمت میلگرد بیان نمود. چرا که در پی گسترش تنش ها در این منطقه حساس، بهای جهانی فولاد با افزایش زیادی مواجه شده است. پایان یافتن جنگ می تواند در کنترل مؤثر قیمت ها نقش داشته باشد. علاوه بر موارد فوق الذکر، در روزهای اخیر کمتر شاهد ریزش بازار بورس هستیم و با توجه به اینکه رشد این بازار سرمایه تأثیر مثبتی بر بازارهای موازی دیگر خواهد داشت، می توان بالارفتن قیمت میلگرد را به این عامل نیز مرتبط دانست. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از جزئیات افزایش قیمت میلگرد، با کارشناسان آهن 724 تماس حاصل فرمایید؛ آنها شما را راهنمایی خواهند کرد. 

نوشتن دیدگاه