سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 

شکستن میلگرد در حین خمکاری با توجه به درجه سختی و استحکام آن امر بعیدی به نظر می رسد. اما عواملی وجود دارند که تحقق و حضور آنها می تواند سبب شکستن میلگرد در حین خمش شود. آشنایی با این علل می تواند در راستای جلوگیری از بروز این اتفاق کمک شایان توجهی نماید. لذا کسب آگاهی در این رابطه برای تمام افرادی که در حیطه های مرتبط با میلگرد فعالیت می کنند، الزامی به نظر می رسد. در ادامه این نوشتار مؤلفه هایی که باعث شکستن میلگرد می شوند و راهکارهای مقابله با بروز حوادث مربوط به آن تشریح می گردد.

عوامل مؤثر بر شکنندگی میلگرد

عوامل مؤثر بر شکنندگی میلگرد

شکسته شدن میلگرد در حین خمکاری به دلایل متعددی اتفاق می افتد. برخی از مهم ترین و اصلی ترین عواملی که موجب این مسئله می شوند، عبارتند از:

  • انتخاب گرید نامناسب میلگرد برای انجام کار: گریدهای مختلف میلگرد از میزان متفاوت کربن در ساختار خود برخوردار هستند. برگزیدن میلگردهایی که در تولید آنها از کربن بیشتری استفاده شده است، امکان شکست آن در حین خمکاری را افزایش می دهد.
  • عدم بکارگیری میلگردهای ساخته شده با شیوه نورد گرم: در روش نورد سرد برای تولید میلگرد، شمش حرارت دیده تحت دمایی پایین تر از تبلور مجدد، سرد می شود. لذا ساختار مولکولی دچار بهم ریختگی شده و از میزان مقاومت در برابر خمکاری کاسته می شود. نقطه مقابل این فرآیند، تولید به روش نورد گرم است. از این رو بکارگیری میلگردهایی که با شیوه نورد گرم ساخته شده اند می تواند مشکلات ناشی از شکستن میلگرد در حین خمش را کاهش دهد.
  • حرارت دادن مکرر: حرارت دادن میلگرد موجب افزایش خاصیت انعطاف پذیری آن در برابر خمش می شود اما؛ میزان استحکام آن را کاهش می دهد. لذا همراه شدن دو عامل تضعیف کننده گرما و خمش، سبب بالا رفتن احتمال ایجاد شکست در میلگرد خواهد شد. 
  • خمش بیش از اندازه: زاویه مناسب برای خمکاری میلگرد در آیین نامه بتن ایران اعلام شده است. خم کردن بیش از حد میلگرد می تواند به عنوان عاملی که زمینه ساز شکست میلگرد است؛ در نظر گرفته شود.
  • بکار نگرفتن میزهای کار مخصوص: استفاده از میزهای مخصوصی که برای خم کردن میلگرد طراحی شده اند، علاوه بر کاستن از فشار وارده بر کارگر موجب بهتر صورت گرفتن فرآیند خمش می شود. روشن است که بهره گیری از ابزار استاندارد در حین کار، ایمنی و کارایی را به صورت توأمان  در محیط افزایش می دهد.
  • استفاده کردن از میلگردهایی که دچار زنگ زدگی شده اند: اغلب از میلگردهای کربنی برای ساخت بتن مسلح استفاده می شود. این نوع میلگردها به سرعت درگیر فرآیند زنگ زدن می گردند و نگهداری صحیح از آنها برای جلوگیری از پیش آمد این اتفاق بسیار مهم و حیاتی است. چرا که در غیر این صورت بروز شکست و ترک بسیار محتمل خواهد بود.

کیفیت پایین؛ یکی از دلایل شکنندگی میلگرد

کیفیت پایین؛ یکی از دلایل شکنندگی میلگرد

کیفیت عامل مهمی است که در هیچ کاری نباید نادیده انگاشته شود. به خصوص در فرآیند ساخت و ساز مسکن و زیر ساخت های اساسی کشور، استفاده از میلگردهای با کیفیت بسیار با اهمیت بوده و کوتاهی در انتخاب محصولی که از سطح کیفی مناسب برخوردار است، می تواند منجر به بروز اتفاقات جبران ناپذیری در آینده شود. لذا مهم است که با حذف میلگردهای بی کیفیت در پروژه ها، از بروز شکست در میلگرد جلوگیری به عمل آید. چرا که بکارگیری از میلگردهایی که استانداردهای لازم در تولید آنها در نظر گرفته نشده است، سبب زنگ زدن میلگرد و کاهش استحکام بنا می شود. اگر چه بتن ماده ای قلیایی محسوب می شود که تا اندازه مطلوبی مانع از زنگ زدگی میلگرد می شود اما؛ حضور عوامل دیگری نظیر اکسیژن، میزان رطوبت محیط، عمق کربناسیون، دمای محیط و نفوذپذیر بتن را نمی توان در محیط حذف کرد و دیر یا زود میلگرد زنگ خواهد زد و سازه ها را نیازمند ترمیم و بازسازی خواهد نمود. 

برای جلوگیری از شکستن میلگرد، فولاد باکیفیت بخرید

با توجه به اینکه ساخت بناهای با کیفیت می تواند نقش پر رنگی در جلوگیری از اتلاف منابع کشور داشته باشد؛ لذا بهتر است برای ممانعت از بروز مسائلی نظیر شکستگی میلگرد و کاهش طول عمر مفید ساختمان، میلگردهای با کیفیت خریداری شود. برای این کار بهتر است با متخصصان فعال در این حوزه مشورت شود و در رابطه با خصوصیات محصولات تولید شده در کارخانه های مختلف کشور اطلاعات جامعی جمع آوری شود. سپس با بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده و انجام نیازسنجی پروژه، بهترین میلگردی که در شرایط منحصر به فرد کار، حداکثر کارایی را داشته باشد؛ خریداری شود. قطعاً این کار در بلند مدت مصالح ملی و شخصی را تأمین خواهد نمود.

زنگ زدگی چطور می‌تواند باعث شکنندگی میلگرد شود

زنگ زدگی چطور می‌تواند باعث شکنندگی میلگرد شود

زنگ زدگی را می توان به عنوان مهم ترین عاملی که سبب شکست میلگرد می شود؛ قلمداد نمود. چرا که بروز این واکنش و فعل و انفعال شیمیایی درنهایت منجر به تخریب میلگرد خواهد شد. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا زیاد است مهم تر است. لذا خرید میلگرد با کیفیت در مناطق شرجی کشور حائز اهمیت بیشتری است. مهم ترین عللی که سبب زنگ زدن میلگرد می شوند عبارتند از:

  • میلگرد با هوا در معرض تماس مستقیم باشد.
  • محیط قرارگیری میلگرد قلیایی باشد.
  • آب به لایه های زیرین بتن از طریق شکاف های به وجود آمده، نفوذ کرده باشد.
  • عدم وجود پوششی کافی بتن روی میلگرد.

راه‌های جلوگیری از شکست میلگرد پس از خم کردن آن چیست؟

اطلاعات کافی در رابطه با عللی که منجر به زنگ زدگی میلگرد و در نهایت حذف استحکام آن و ایجاد شکست در میلگرد می شود، در بخش های پیشین ارائه شد. حال با کسب آگاهی در رابطه با عوامل زمینه ساز رخداد شکستگی میلگرد، باید بتوان با اقدامات پیشگیرانه مناسب، مانع از بروز این مسئله شد.

استفاده از نورد سرد در فرآیند خمش میلگرد می تواند مانع از شکستن آن در حین کار شود. چنانچه این امر امکان پذیر نباشد و به ناچار خمکاری با استفاده از نورد گرم صورت گیرد؛ باید در اسرع وقت نسبت به خنک کردن میلگرد با استفاده از آب سرد اقدام شود. همچنین صرفاً یکبار انجام خمکاری روی میلگرد مجاز است. در غیر این صورت احتمال شکستن میلگرد زیاد خواهد بود.

بهتر است زاویه خمش کاملا مطابق با استانداردهای علمی موجود صورت گیرد تا از بروز شکست ممانعت شود. خم کردن میلگردها تحت زاویه 90 درجه اغلب بدون شکستگی صورت می گیرد. البته چنانچه از آلیاژهای بی کیفیت در ساخت میلگرد بهره گرفته شده باشد، میزان شکنندگی آن به حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به علاوه احتمال شکستن میلگرد قطور در حین خمکاری بیشتر از انواع نازک آن است. از این رو در صورت امکان باید از میلگردهای کوچک تر برای خمکاری بهره گیری شود.

چگونه می توانید از زنگ زدن و شکستن میلگرد جلوگیری کنید؟

چگونه می توانید از زنگ زدن و شکستن میلگرد جلوگیری کنید؟

میلگردهای ساخته و عرضه شده در بازار دارای انواع مختلفی هستند و به چهار دسته تقسیم می شوند. میزان کربن بکار رفته در ساخت هر یک از محصولات میلگرد متفاوت است و انواعی که داری کربن بیشتری هستند، در مقابل خمش شکننده تر هستند. لذا بهتر است در پروژه ها با توجه به میزان درجه خمکاری مورد نیاز، از محصول متناسب بهره گیری شود. میلگردهای A1 مناسب ترین محصول برای خمکاری محسوب می شوند و استفاده از انواع A3 میلگرد، برای خمش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. دلیل این مسئله مقاومت تسلیمی کم میلگرد A3 است که موجب شکننده تر بودن آن می شود.

با آهن 724 دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشید، شما از طریق سایت این مجموعه می توانید خرید خود را انجام دهید و هر سوالی را که دارید، از کارشناسان آهن 724 بپرسید تا شما را راهنمایی کنند. 

 

نوشتن دیدگاه