سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
انواع میلگرد را از نظر قطر بشناسید

برای شناخت انواع میلگرد از نظر قطر ، لازم است که نه تنها اندازه میلگرد مورد نیاز خود، بلکه عیار و نوع فولاد را نیز بررسی کنید. در این مطلب شما می توانید قطر میلگردها را در اندازه های مختلف داشته و آن ها را بررسی نمایید.

فرمول محاسبه قطر میلگرد
استفاده های انواع میلگرد از نظر قطر

در اینجا موارد استفاده رایج برای اندازه های میلگرد فولادی آورده شده است :
شماره 3 - این مواد میلگرد فولادی نازک و مقرون به صرفه برای راهروها یا پاسیوها استفاده می شوند که به آنها استحکام می بخشد. همچنین در استخرهای بتنی و برای ایجاد شکل و استحکام دیواره های آن رایج است.
شماره 4 - میلگرد شماره 4 کمی ضخیم تر بوده و برای افزایش استحکام به بزرگراه ها است و می تواند به ستون ها و دال ها استحکام بیشتری بدهد.
شماره 5 – به طور معمول از این نوع میلگرد، جهت بزرگراه ها و پل ها استفاده می گردد.
شماره 6 - معمولاً در شالوده ها، دیوارهای حائل و جاده ها یا بزرگراه ها یافت می شود.
شماره 7 - این اندازه میلگرد می تواند از سازه هایی مانند گاراژهای پارکینگ چند طبقه و پل ها پشتیبانی کند.
شماره 8 - برای کاربردهای تجاری متوسط تا سنگین مناسب است که عمدتا برای دال ها، تیرها و ستون مورد استفاده قرار می گیرد.
شماره 9 - این میلگرد ضخیم و بادوام ، مورد استفاده برای پروژه های ساختمانی بلند و دیوارهای حائل است.
شماره 10 - در شناخت انواع میلگرد از نظر قطر ، باید گفت که این نوع از میلگرد، ایده آل برای پروژه های تجاری متوسط تا سنگین است که اندازه پشتیبانی ساختاری را در تیرها، ستون ها و موارد دیگر فراهم می کند.
شماره 11 - این میلگرد سنگین ضخیم و محکم است، بنابراین اغلب برای سازه های باربر استفاده می شود.
شماره 14 - یکی از سنگین ترین و ضخیم ترین میلگردهای موجود در اندازه های استاندارد، میلگرد شماره 14 برای پل ها، سازه های پارکینگ، ساختمان های بلند و اسکله ها مناسب است.
شماره 18 - این اندازه میلگرد بزرگ و قوی برای ساختمان‌های بزرگ، تأسیسات صنعتی و سایر ساختمان‌های مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

انداره گیری قطر میلگرد با استفاده از ابزار

فرمول محاسبه قطر میلگرد

درک تفاوت بین مقاومت تسلیم و استحکام کششی برای شناخت انواع میلگرد از نظر قطر و ارزیابی درجه میلگرد مورد نیاز شما ضروری است. بنابراین می توانید این موارد را جهت حداقل و حداکثر محدوده تنش در یک درجه میلگرد به خصوص، محسوب کنید. مقاومت تسلیم، حداقل تنشی است که یک میلگرد می تواند قبل از شروع تغییر شکل دائمی تحمل کند. برعکس، استحکام کششی، حداکثر تنشی را که یک ماده می تواند قبل از آسیب دائمی و شکستن آن متحمل شود، اندازه گیری می کند.
نمرات میلگرد و تعیین درجه آن ، برابر است با حداقل قدرت تسلیم بر حسب کیلوپوند بر اینچ مربع (KSI). نمرات متداول عبارتند از 40، 60، 75، 80 و 100 و نامگذاری گریدها، نشان دهنده میزان بازدهی میلگرد است. به عنوان مثال، میلگرد درجه 40 دارای حداقل مقاومت تسلیم 40 KSI است که برابر با 40000 PSI است، در حالی که میلگرد درجه 80 دارای حداقل مقاومت تسلیم 80 KSI یا 80000 PSI است.
عدد میلگرد نشان دهنده واحد و قطر آن است. به این معنی است که میلگرد شماره 4 برابر 1/2 اینچ است. هنگامی که وزن میلگرد را بدانید، می توانید قطر آن را بدست آورید. که مطابق با فرمول ذیل می باشد :
وزن هر متر میلگرد برابر است با وزن مخصوص * یک متر* عدد میلگرد

انداره گیری قطر میلگرد با استفاده از ابزار

همانگونه که اشاره شد، در جهت شناخت انواع میلگرد از نظر قطر، می توان اندازه قطر میلگرد را با ابزارهای مختلف اندازه گیری نمود. می توانید با یک تکه طناب، در حالی که به دور میلگرد پیچیده اید، محیط آن را اندازه گرفته و قطر را با فرمول سطح مقطع آن بدست آورید. این یک راه ساده و ابتدایی برای اندازه گیری قطر میلگرد با استفاده از ابزاری ساده است.
از سویی دیگر می توانید با استفاده از کولیس اقدام کنید، این ابزاری دقیق برای اندازه گیری قطر میلگرد است. این ابزار، دارای یک خط کش در بخش دسته بوده و با لبه چاقویی شکل خود، قطر میلگردهای مختلف از جمله ساده و آجدار را اندازه گیری می نماید.

نوشتن دیدگاه