سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
 هدف از استفاده میلگرد در بتن

مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی جایگاه ویژه دارند. قطعا این را می‌دانید که میلگردها عضو جداناپذیر در ساختمان‌سازی هستند. علاوه بر این، بتن هم در ساخت یک ساختمان استفاده می‌شود. بتن‌ها محکم و بادوام هستند، اما با این حال، از فشار کششی ضعیفی برخوردار هستند. این نقطه ضعف در بتن می‌تواند باعث ریزش سازه شود. بنابراین در چنین مواقعی، از میلگرد در بتن استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد هدف استفاده از میلگرد در بتن صحبت کنیم. برای بررسی این موضوع با آهن 724 همراه باشید.

نقش میلگردها در بتن مسلح

شاید سوال خیلی از افراد این باشد که می‌خواهند بدانند علت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟ همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، هدف اصلی استفاده میلگرد در بتن به این دلیل است که سازه استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد. استفاده از میلگرد در اصل ضعف کششی و مشکل بتن را برطرف می‌کند و باعث می‌شود که سازه مقاومت کششی بالایی داشته باشد.
بتن مسلح در اصل، چیزی است که از مخلوط کردن بتن و میلگرد تولید می‌شود. بتن مسلح، دوام بالایی دارد و مقاوم است. استفاده از بتن مسلح علاوه بر مزیت دوام بالا، از زنگ‌زدگی میلگرد هم جلوگیری می‌کند.به طور کلی می‌توان گفت که بتن مسلح خیلی بهتر از بتن معمولی است و باعث مقاوم بالای سازه شما می‌شود.

 هدف از استفاده میلگرد در بتن

شرایط استفاده از میلگرد در بتن

میلگردها انواع مختلفی دارند و هر کدام بر اساس متریالی که در آن ها استفاده شده است، در شرایط مختلفی در بتن قرار می گیرند. میلگردهای ساده در صنایع بیشتر قابل استفاده هستند؛ در حالی که میلگردهای آجدار به راحتی در بتن قرار می‌دهند و عمده کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی است. میلگردهای آجدار در گریدهای مختلفی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند که هر کدام ویژگی، مقاومت و خواص مکانیکی متفاوتی دارند. گریدهای A1، A2 ، A3 و A4 از میلگردهای آجدار هستند که به دلیل مقاوم و استحکام بالا در ساختمان سازی قابل استفاده هستند.
دقت داشته باشید که در زمان انتخاب میلگرد برای بتن باید به یک نکاتی توجه کنید که عبارتند از:
اینکه میلگرد مورد نظر مقاومت بالایی داشته باشد.
ماندگاری طولانی میلگرد در بتن یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید به آن دقت داشته باشید.
میلگرد مورد نظر سازگاری با حرارت داشته باشد.

 هدف از استفاده میلگرد در بتن


کرنش کششی بالا یکی دیگر از ویژگی‌هایی میلگردی است که باید در بتن استفاده شود.
میلگردهای قابل استفاده در بتن انواع مختلفی دارند. هرکدام از این میلگردها با توجه به ویژگی‌هایشان و نوع کارائی می‌توانند در ساخت یک سازه استفاده شوند. ما در ادامه این مطلب به معرفی برخی از میلگردهای قابل استفاده در بتن می‌پردازیم.

  • میلگرد راستا
  • میلگرد سنجاقی
  • خاموت
  • ادکا
  • خرک
  • رکابی

بد نیست که نگاهی به تعریف هرکدام از این میلگردها داشته باشیم و بتوانیم اطلاعاتی در مورد آن‌ها کسب کنیم.

  • میلگرد راستا

میلگرد راستا نوعی از میلگردهایی هستند که در بتن استفاده می‌شوند. هدف اصلی استفاده از میلگرد راستا، بالابردن مقاومت کششی ساختمان است. یعنی استفاده از این نوع میلگرد در کنار بتن می‌تواند استحکام بیشتری به سازه شما ببخشد.

  • میلگرد سنجاقی

این در حالی است که وظیفه اصلی میلگرد سنجاقی، افزایش مقاومت برشی در خاموت است. استفاده از این نوع میلگرد، باعث می‌شود که بهتر بتوان میلگردهای طولانی را به هم متصل کرد. وصل شدن خاموت نیز یکی دیگر از کاربردهای این نوع میلگرد است.

  • خاموت

ممکن است خاموت‌ها را به خوبی بشناسید. آرماتوربندی سازه مهمترین مورد استفاده برای خاموت است. محکم سازی و در اصل همان استحکام ستون، مهمترین هدف استفاده از خاموت است. قیمت خاموت با توجه به قیمت نهایی میلگرد تعیین می‌شود و اگر شاهد افزایش قیمت میلگرد باشیم، این روند می‌تواند روی خاموت هم تاثیرگذار باشد.

  • خرک

برای اینکه بتوان یک خط افقی بین تمامی میلگردهای مورد استفاده در سازه ایجاد کرد، از خرک استفاده می‌شود.

  • رکابی

میلگردهای آرماتور باید در کنارهم نگه داشته شوند؛ این وظیفه نوعی میلگرد به نام رکابی انجام می‌دهد.

  • ادکا

میلگرد اتکا هم نوعی از میلگردهای قابل استفاده در بتن هستند که وظیفه اصلی‌شان این است که بتوانند نیروی برشی را تحمل کنند.

نتیجه گیری نهایی
همان‌طور که گفته شد میلگرد و بتن وقتی باهم ترکیب می‌شوند؛ باعث تشکیل بتن مسلح می‌شود که در سازه کاربرد دارد و استحکام بالایی به آن می‌بخشد. مقاومت در برابر فشارهای کششی مهمترین موردی است که باید در سازه‌های مختلف در نظر گرفته شود، به همین دلیل استفاده از بتن مسلح ضروری است. تمامی میلگردهایی که می‌توانند در بتن قرار بگیرند در این مطلب نام برده شد. بخاطر داشته باشید که شما با توجه به نوع پروژه‌تان باید از میلگرد مناسب استفاده کنید؛ چرا که در صورت بهتر می‌توانید اطمینان خاطر داشته باشید که سازه شمار در مقابل زلزله و عوامل بیرونی بادوام‌تر است.
آهن724 عرضه کننده انواع و اقسام آهن آلات در سطح کشور است. برای مشاهده لیست قیمت، مشخصات و خرید میلگرد مورد نظرتان با آهن 724 همراه باشید.

نوشتن دیدگاه