سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
انواع پروفیل

پروفیل یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است، در واقع پروفیل ها، مقاطعی توخالی از جنس آهن هستند که جهت ساخت و ساز و استحکام سازه ها، مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع پروفیل ها می توان به پروفیل های صنعتی و ساختمانی اشاره نمود. پروفیل های ساختمانی در ساخت درب و پنجره و سقف ساختمان ها کاربرد داشته و از نوع صنعتی آن در ساخت خودرو و همچنین در صنایع نظامی استفاده می شود. به طور کلی پروفیل ها را می ‌توان به دو دسته صنعتی و ساختمانی گروه بندی نمود. اما امروزه پروفیل های کامپوزیت و گالوانیزه هم در دسته ‌هایی جداگانه قرار گرفته اند. برای تهیه انواع پروفیل می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن 724 مراجعه نمایید.

انواع پروفیل ها از لحاظ فرایند ساخت

 پروفیل های ساختمانی را از روی شکل ظاهری و فرایند ساختشان، می توان به گروه هایی دسته بندی کرد. پروفیل های نورد سرد، نورد گرم و مرکب سه دسته از پروفیل ها هستند که از روی نحوه ساختشان دسته بندی شده اند. به طور معمول این تولیدات در طول های 6، 12، 14 متر موجود بوده و با استانداردهایی متفاوت تولید می شوند. استاندارد اروپایی DIN، معروف ترین استاندارد این تولیدات بوده که در ایران هم رعایت می شود. 

  • پروفیل های نورد سرد در مراحل اولیه تولید، شکل دهی شده و سپس با خم و پرس کردن به مرحله پایانی می رسند. پروفیل نورد سرد بیشتر در بخش های سبک ساختمان مثل چارچوب در و پنجره، سقف کاذب و ناودانی مورد استفاده قرار می گیرد. 
  • پروفیل نورد گرم، از شمش و از طریق فرآیند نورد گرم تولید شده و شکل نهایی این نوع از پروفیل ها شبیه به قوطی است. 
  • پروفیل مرکب، ترکیبی از پروفیل های گرم و سرد بوده که در دو نوع باز و بسته موجود می باشند.

انواع پروفیل ها از لحاظ فرایند ساخت

انواع پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری

پروفیل ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته باز و بسته گروه بندی می شوند. 

  • پروفیل های بسته که با نام قوطی نیز شناخته می شوند، به خاطر بسته بودن شکل ظاهری شان، به پروفیل های بسته معروف اند. به عبارتی پروفیل های بسته، دارای سطح مقطعی بسته به شکل مربع، مستطیل و دایره هستند. از کاربردهای این نوع پروفیل ها می توان به این موارد اشاره نمود: لوله و قوطی، درب و پنجره ساختمانی، کرکره برقی و UPVC.
  • پروفیل های باز هم به خاطر شکل ظاهری شان به این نام معروف شده اند. این پروفیل ها سطح مقطعی باز دارند. پروفیل Z، تیرآهن، تسمه، میلگرد، چهارپهلو، ناودانی، نبشی، هاش، از جمله پروفیل های باز می باشند.

پروفیل های کامپوزیتی

از این نوع پروفیل ها برای پیشگیری از پدیده خوردگی و همچنین بالا بردن عمر سازه ها در برابر ارتعاشات استفاده می شود. علاوه بر این، پروفیل های کامپوزیتی موجب سبکی بنا می شوند. لذا این پروفیل ها به طور وسیعی در صنعت ساختمان سازی، به خصوص ساختمان سازی در شرایط آب و هوایی که احتمال خوردگی در آن بالاست، کاربرد دارند.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل های گالوانیزه در درب و پنجره های UPVC استفاده می شود، زیرا از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشوهای درها و پنجره ها جلوگیری کرده و همچنین استحکام و مقاومت در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات بالا را افزایش می دهد.

در نهایت پروفیل ها، مقاطعی توخالی از جنس آهن هستند. پروفیل های ساختمانی و صنعتی از انواع پروفیل ها بوده که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

نوشتن دیدگاه