سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
علت افزایش قیمت ورق گالوانیزه

این روزها نه تنها در ایران که در کل جهان قیمت آهن و ورق های فولادی افزایش پیدا کرده است، اما درصد این افزایش قیمت در ایران بیشتر از جاهای دیگر بوده است. دلیل این افزایش فقط بخاطر تحریم ها و افزایش نرخ دلار نیست، موارد دیگری نیز در این کار دخیل است که تا پایان این مطلب به شرح آن ها می پردازیم.

افزایش قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی وابسته است؟

اقتصاد یک سیستم باز اما تاثیر پذیر است، این به چه معناست؟ این جمله به این معنا است که اگر اقتصاد را مجموعه ای از بازارهای کالایی و مالی در نظر بگیریم، سمت و سوی کاهشی یا افزایش این بازارها تاثیر مستقیم بر روی یکدیگر دارد.
به همین دلیل است که نمی‌شود فقط یک دلیل برای افزایش ناگهانی قیمت در ابن حوزه پیدا کرد و به مجموعه عوامل مختلفی ربط دارد. بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • افزایش نرخ ارز و بازگشت مجدد خریداران پس از ناامید شدن از کاهش بیشتر نرخ ارز
  • افزایش اونس طلا و افزایشی شدن بازار طلای داخلی و تاثیر روانی بر بازارهای موازی
  • تغییرات ناگهانی در بازار بورس
  • رشد بازار جهانی کامودیتی ها و فولاد
  • شایعات مختلف که باعث حریص شدن خریداران می شود.
  • افزایش مصرف این ورق

مجموع عوامل بالا دست به دست هم داده و باعث شده که بازار امروز تغییر قیمت داشته باشد و چیزی نزدیک به 29 درصد افزایش قیمت را در طول یک ماه مشاهده کنیم.

افزایش قیمت ورق گالوانیزه به چه عواملی وابسته است؟

افزایش تقاضا و کاهش عرضه برای ورق گالوانیزه

تقاضا نسبت به سالیان قبل رشد کمی داشته است که درصد زیادی نیست ولی چیزی که در اینجا مهم تر است کاهش تولید این محصول نسبت به سال های قبل است؛ همین، باعث شده تا نسبت عرضه به تقاضا بهم بخورد و تعداد ورق های مورد نیاز از ورق های تولیدی بیشتر باشد و همین، باعث افزایش قیمت از سمت تولید کننگان می شود چون متقاضی در هر صورت ناچار به خرید است.

تاثیر تحریم ها در افزایش قیمت ورق گالوانیزه

بازار تولید ورق و آهن به صورت کاملا مستقیم با اقتصاد و سیاست های اقتصادی آن کشور در ارتباط است، پس در نتیجه هر اتفاقی برای سیاست های اقتصادی آن کشور در سطح جهانی بیفتد، تاثیر خود را بر روی این بازار هم می گذارد.
این موضوع برای کشور ما که چندین سال است بصورت مداوم از سمت اغلب کشورهای بزرگ و تاثیرگذار جهان تحریم هستیم، اثر صد چندان دارد. علاوه بر تحریم های این چند وقت گذشته، در سال گذشته ما شاهد تحریم های شدیدتری نسبت به صنایع فولاد و دیگر صنایع کشور بودیم که باعث سخت تر شدن کار و تاثیر شدید بر روی بازار فروش شد.

تاثیر تحریم ها در افزایش قیمت ورق گالوانیزه

افزایش قیمت نرخ ارز جهانی و تاثیر آن بر روی قیمت ورق های گالوانیزه

تحریم ها و موج های داخلی در سال گذشته باعث افزایش ناگهانی قیمت دلار در کشور شدند. این افزایش قیمت و نوسانات، فقط به یک بار محدود نشد و هرازگاهی ما شاهد افزایش قیمت دلار در ایران هستیم. این افزایش قیمت ها به دلیل سخت تر شدن واردات مواد اولیه، باعث افزایش قیمت فولاد و در نتیجه ورق گالوانیزه و دیگر محصولات مرتبط با این صنعت می شود.

نظر تحلیل گران این صنعت در رابطه با این افزایش قیمت ها چیست؟

تحلیل های مختلفی از طرف اقتصاددانان و تحلیل گران مختلف بر روی این بازار و بحران های آن شده است. تقریبا همه آن ها معتقدند که این افزایش قیمت فقط به تحریم ها و موارد این چنینی محدود نمی شود.
این بازار هم مانند هر بازار دیگری دلال‌های خود را دارد، بنابراین باید این واقعیت یا این اصل را قبول کنیم که همیشه و در همه حال، گروهی هستند که برای شکار موقعیت های مناسب برای نوسان گیری از بازار به کمین نشسته‌ اند.
حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران در این رابطه گفت: «مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت کالا در کشور، رشد قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید است.»

سخن آخر

می شود از دلایل و عوامل موثر بر این افزایش قیمت، چندین و چند مطلب و مقاله نوشت، اما تنها چیزی که از تمام این دلایل دستگیرمان می شود شباهت و وابستگی آن ها به هم دیگر است. برای مثال ما از تاثیر عرضه و تقاضا بر این افزایش قیمت ها گفتیم. حال مسئله دیگری وجود دارد که بر روی این قضیه تاثیر می گذارد و آن تهیه مواد اولیه است که با توجه به تحریم ها سخت تر شده است.

 

نوشتن دیدگاه