سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
میلگرد چیست؟

یکی از اصلی ترین تجهیزات و مصالح مخصوص ساختمان سازی میلگرد است. میلگرد شاخه فولادی طویل و استوانه ای شکلی است که در سایز بندی های مختلفی تولید می شود. جنس میلگرد از نوع فولاد است و از آنجایی که فولاد دارای آلیاژ های متفاوت و متنوعی می باشد، جنس میلگرد نیز به همان اندازه متفاوت است. میلگرد در سایزهای ۸ الی ۳۲ میلیمتر و به حالت کلاف یا شاخه ای تولید می شود. انواع مختلف میلگرد شامل دو نوع ساده و آجدار بوده و در چهار دسته از جمله گرید های A1 ، A2 ، A3 و A4 طبقه بندی می شوند. بنابراین تا به اینجا میلگرد را از چند لحاظ مورد بررسی قرار داده ایم.
میلگرد از لحاظ جنس، از لحاظ سایز بندی از لحاظ حالت دسته بندی، از لحاظ آنالیز و از لحاظ انواع ساده و آجدار دارای تنوع است. ما در ادامه این مقاله در مورد کاربردهای انواع متفاوت میلگرد های ذکر شده و همچنین طبقه بندی آن از لحاظ جنس اطلاعات بیشتری را برای شما به تحریر در آورده ایم. بنابراین می توانید برای دریافت این اطلاعات کامل ما را تا انتها همراهی کنید.

انواع میلگرد بر اساس جنس

انواع میلگرد بر اساس جنس

همانطور که قبلا هم گفتیم آلیاژ فولاد پایه اصلی تولید میلگرد است. اما کم و زیاد شدن برخی از ترکیبات فولاد باعث متنوع شدن انواع میلگرد ها از لحاظ جنس می شوند. ترکیبات فولاد به کار رفته برای تولید میلگرد باعث متفاوت شدن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی میلگرد می شود که هر کدام از این میلگردها را برای شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاصی مناسب می کند. ما در ادامه این مقاله در مورد انواع میلگرد بر اساس جنس و مکان مناسب برای استفاده از آن ها توضیحات مفصل تری ارائه داده ایم.

میلگرد اروپایی:

آلیاژ فولاد به کار رفته در تولید میلگرد اروپایی دارای درصد بسیار پایین منگنز است. به همین جهت گزینه مناسبی برای مناطق زلزله خیز به شمار نمی آید، اما از جمله مزیت های میلگرد اروپایی قابلیت اجرای بسیار آسان آن برای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز است.

میلگرد فولاد کربن:

میلگرد فولاد کربن به دلیل درصد کربن زیادی که دارد با نام نوار سیاه نیز شناخته می ‌شود. این نوع میلگرد برای اقلیم های خشک و عاری از رطوبت کاملا مناسب است. اما برای مناطقی که رطوبت هوا در آن ها بالا است اصلا مناسب نیست؛ زیرا درصد زنگ زدگی و خوردگی در برابر اکسیژن و رطوبت در این نوع میلگرد بسیار بالا است.

میلگرد پوشش اپوکسی:

در مکان هایی که نیاز به مقاوم سازی میلگرد فولاد کربن باشد از پوشش اپوکسی برای افزودن این مقاومت به میلگرد اضافه می شود. مقاومت میلگردهای فولاد کربن با استفاده از این پوشش در برابر زنگ زدگی و خوردگی افزایش چشمگیری پیدا میکند. بررسی ها نشان داده است که این پوشش، میلگرد فولاد کربن را حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۷۰۰ برابر در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم تر می کند.

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه:

همانطور که از نام این میلگرد پیداست میلگرد های گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی و در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارند. این مقاومت می‌ تواند حدود ۴۰ برابر مقاومت میلگردهای فولادی کربن باشد.

میلگرد فایبرگلاس:

میلگرد فایبرگلاس میلگرد های تقویت شده با یک نوع ماده کامپوزیتی هستند. ماده تقویتی این میلگردها باعث شده است تا این میلگرد کاملا مناسب برای ساخت بناهای مرتبط با آب و رطوبت باشد. میلگرد های فایبرگلاس گزینه مناسبی برای استفاده در محیط های خورنده و اسیدی هستند و همچنین گزینه ای بسیار مناسب برای اجرای ساختمان هایی هستند که با میدان های الکتریکی و مغناطیسی در تماس هستند.

میلگرد ضد زنگ:

میلگرد ضد زنگ از جنس فولاد ضد زنگ است. فولاد وقتی که با درصد مشخصی از کروم، نیکل و مولیبدن ترکیب شود باعث می شود تا مقاومت محصول در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش چشمگیری پیدا کند. فولاد ضد زنگ از استحکام بسیار زیادی برخوردار است و در برابر اکسیژن و رطوبت نیز مقاومت خوبی دارد. در واقع بهترین گزینه برای سازه های بتنی از جمله انواع پل ها، بزرگراه ها و… میلگرد ضد زنگ است. فولاد به کار رفته برای تولید میلگرد استیل از مقدار زیادی نیکل و کروم تولید شده است به همین جهت نیز از نوع کاملا ضد زنگ بوده و بهترین گزینه برای استفاده در مناطق مرطوب به شمار می آید.

کاربردهای مختلف انواع میلگرد

کاربردهای مختلف انواع میلگرد

ما در مطالب ذکر شده در مورد کاربردهای مختلف میلگرد در جنس های متنوع صحبت کرده ایم. به عنوان مثال بیان کرده ایم که میلگرد اپوکسی و یا میلگرد استیل مناسب برای چه مکان هایی هستند. اما اگر بخواهیم در مورد کاربرد مختلف انواع میلگرد صحبت کنیم باید دسته بندی متفاوتی از میلگرد را برای شما توضیح دهیم؛

میلگرد مورد استفاده برای ساخت انواع سقف:

برای ساخت انواع سقف از میلگرد های زیگزاگ و میلگرد های حرارتی استفاده می شود. به عنوان مثال میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک، در عرشه های فولادی و سقف های کرومیت بیشترین استفاده را دارد. همچنین میلگرد زیگزاگ نیز از جمله میلگرد های آجدار است که برای سقف انواع ساختمان از آن استفاده می شود.

میلگرد کلاف برای استحکام دیوارها

میلگرد کلاف برای استحکام دیوارها:

میلگردهای کلاف که شامل انواع مختلف میلگرد ساده و یا جدار هستند، برای افزایش استحکام دیوارها، ستون ها و بلوک ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین میلگرد بستر نیز از جمله این نوع میلگرد ها است، که با طول حدود سه متر به صورت عمودی برای افزایش مقاومت بستر در برابر تنش مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد بستر باید از نوع میلگردهای ضد زلزله انتخاب شود.
انواع مختلف میلگرد از لحاظ کاربرد شامل میلگرد راست برای افزایش مقاومت کششی بتن، میلگرد خاموت برای اعمال نیرو های برشی در سازه بتنی، میلگرد سنجاقی برای محکم نگه داشتن میلگردهای طولی در سازه بتنی، میلگرد خرک در بتن ریزی های کف و فونداسیون، میلگرد رکابی برای بتن ریزی دیوارها و دال ها، میلگرد ادکا برای اتصال تیرچه به تیر، میلگرد ممان منفی برای اتصال به میلگرد بالایی تیرچه هستند. تا به اینجا ما در مورد کاربردهای میلگرد های مختلف توضیحات مختصر و مفیدی برای شما ارائه کرده ایم. بنابراین قبل از خرید حتما در مورد محل استفاده از آن و کاربرد آن اطلاعات کامل به دست آورید تا هنگام خرید دچار اشتباه و سردرگمی نشوید.

 

نوشتن دیدگاه