سبد خرید شما خالی می باشد.
 0 
کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

میلگرد از مهم ترین مقاطع فولادی است که در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. میلگردها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند و با توجه به این ویژگی ها مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین کاربرد میلگرد در صنایع ساخت و ساز است و جزء جدا ناپذیر این صنعت محسوب می شود. در ساختمان سازی از میلگرد برای تقویت بتن استفاده می شود در واقع این میله فولادی مقاومت کششی بتن را دو چندان می کند از این رو مکمل بتن است.
در واقع بتن برخلاف مقاومت فشاری بالایی که دارد مقاومت کششی ندارد و با تغییر دما دچار ترک خوردگی می شود اما با استفاده از میلگرد می توان از این امر تا حد زیادی جلوگیری کرد. با بررسی ها و تحقیقاتی که انجام شده مهندسین پی بردند که ضریب انبساط دمایی میلگرد نزدیک به بتن است و با کاشتن آن در بتن، میلگرد فشار کششی که در اثر تغییرات دما حاصل می شوند را دریافت و از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند. به جز میلگرد مصالح دیگری وجود ندارد که از ترک خوردگی بتن جلوگیری کند اما میلگرد این قابلیت را دارد و ترک ها را تا حد امکان کم خطر و کوچک می کند.
علاوه بر افزایش مقاومت کششی بتن میلگرد سبب افزایش مقاومت حرارتی ساختمان نیز می شود. البته باید دقت کرد با توجه به کاربرد از میلگرد مناسبی برای هر بخش از ساختمان سازی استفاده کرد.

کدام میلگردها در ساختمان سازی کاربرد دارند؟

کدام میلگردها در ساختمان سازی کاربرد دارند؟

همانطور که اشاره شد میلگردها انواع متفاوتی دارند و با در نظر گرفتن خصوصیات ظاهری و فیزیکی می توان از آن ها استفاده کرد. در واقع میلگردها علاوه بر شکل با جنس های متفاوتی تولید می شوند و هر کدام در بخشی از پروژه های ساختمانی کاربرد دارند. در کل از 6 میلگرد اروپایی، کربن دار، گالوانیزه، اپوکسی پوشش داده شده، فایبر گلاس پلیمر و فولادی ضد زنگ در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی استفاده می شود.
همه میلگردها باید با استانداردهای خاصی تولید شوند و دارای کیفیت بالایی باشند، اکثر تولید کنندگان داخلی میلگرد این محصول را با استاندارد ملی یا روسی و با بهترین متریال تولید و با مدل های ساده و آجدار به مشتری ها عرضه می کنند. میلگردهای آجدار از پر مصرف ترین و پر کاربردترین مقاطع فولادی در صنایع ساخت و ساز هستند زیرا توانایی تحمل و انتقال فشار را دارند. میلگردها از ابتدای ساختمان سازی یعنی فندانسیون تا آخرین قسمت یعنی ستون مورد استفاده قرار می گیرند.
در سازه های بتنی و فندانسیون ساختمان بیشتر از میلگردهای آجدار استفاده می شود زیرا به دلیل فرورفتگی هایی که روی سطح خود دارند پیوند بهتری با بتن برقرار می کنند و در کنار سیمان مقاومت بیشتری ایجاد می کنند.

هر میلگرد در چه بخشی از ساختمان کاربرد دارد؟

هر میلگرد در چه بخشی از ساختمان کاربرد دارد؟

میلگرد با توجه به نوعی که دارد دارای کاربرد متفاوتی است و نمی توان ازیک نوع میلگرد در تمامی بخش های ساختمان استفاده کرد. میلگرد با توجه به آلیاژی که برای ساخت آن استفاده می شود و شکل ظاهری که دارد دارای انواع مختلفی است و از آن جایی که در ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارد باید نسبت به انواع آن ها و نوع کاربردی که دارند آشنایی داشت تا متناسب با خصوصیات میلگرد برای هر بخش از ساختمان بهترین مدل را انتخاب کرد. میلگرد A1 سطح صاف و بدون آجی دارد که مناسب خم کاری و جوشکاری است، این میلگرد در چندین سایز تولید می شود و اغلب در ساختمان سازی از آن برای سقف های تیرچه بلوکی استفاده می شود.
میلگرد A2 سطح آجدار فنری شکلی دارد و برای تولید خاموت، تیرچه کرومیت و رابیتس مناسب است در واقع برای بخش هایی از ساختمان که نیاز به خم شدگی دارند کاربرد دارد. میلگرد A3 از پرکاربردترین میلگرد در ساختمان سازی است، این نوع میلگرد نیز از نوع آجدار است که آج های آن به صورت جناقی هستند و از آن ها برای ساخت تیرچه بتنی، اسکلت فلزی، فندانسیون، ستون، تیرچه سفالی و ... استفاده می شود.
میلگرد A4 نیز نوعی میلگرد آجدار است که شکل آج های آن هفت و هشتی است و اغلب آن را با نام میلگرد مرکب می شناسند، مهم ترین کاربرد این نوع میلگرد در سازه های بتن آرمه است که برای استحکام بیشتر ساختمان در برابر زلزله از آن استفاده می شود. برای خرید انواع میلگرد، از طریق سایت آهن 724 اقدام نمایید.

نوشتن دیدگاه